Γίνεται φόρτωση...

Menu

6949723410

info@dietplus.gr

Αθλητές υψηλού επιπέδου και συμπληρώματα πρωτεινών

dietplus.grΝέα & άρθραΆρθραΑθλητές υψηλού επιπέδου και συμπληρώματα πρωτεινών
dietplus.grΝέα & άρθραΆρθραΑθλητές υψηλού επιπέδου και συμπληρώματα πρωτεινών
Αθλητές υψηλού επιπέδου και συμπληρώματα πρωτεινών

Αθλητές υψηλού επιπέδου και συμπληρώματα πρωτεινών

Δημοσιοποιημένο σε Άρθρα

Οι λόγοι που οι αθλητές-αθλήτριες υψηλού επιπέδου χρειάζονται μεγαλύτερες ποσότητες πρωτεΐνης σε ημερήσια βάση σε σχέση με τους μη ασκούμενους είναι οι εξής:

  • Η ανάγκη αντικατάστασης των πρωτεϊνούχων ουσιών που καταστρέφονται, εξαιτίας της ενασχόλησης τους με το άθλημα.
  • Η καθημερινή συμμετοχή στο εκάστοτε άθλημα αυξάνει τις ημερήσιες ανάγκες σε ορισμένα από τα απαραίτητα αμινοξέα.
  • Η ανάγκη αντικατάστασης της πρωτεΐνης, που ανάλογα με το άθλημα, συμμετέχει στους μηχανισμούς παραγωγής ενέργειας (τα ποσοστά κυμαίνονται περίπου από 5-15% σε σχέση με την ολική ενέργεια).
  • Οι μικροτραυματισμοί, οι οποίοι δεν μπορούν να εξαλειφθούν κατά την διάρκεια της προπόνησης ή ενός αγώνα, απαιτούν αυξημένες ποσότητες πρωτεΐνης για την ταχύτερη δυνατή αποκατάσταση των κακώσεων.
  • Το σώμα δεν διαθέτει αποθηκευμένα αμινοξέα για να καλύψει τις πιθανές πρόσθετες ανάγκες, που τυχόν δημιουργηθούν.
  • Οι αυξήσεις σε μυϊκό όγκο απαιτούν πρόσθετες ποσότητες πρωτεϊνών (αναφερόμαστε κυρίως σε αθλήματα δύναμης, π.χ. άρση βαρών).

Υπάρχουν πολλών ειδών πρωτεϊνικά συμπληρώματα, αυτή όμως που ξεχωρίζει είναι η πρωτεΐνη ορού γάλακτος, καθώς έχει τη μεγαλύτερη βιολογική αξία.

Ένα ακόμη θετικό στοιχείο της πρωτεΐνης ορού είναι πως έχει ιδιαίτερα υψηλή συγκέντρωση βασικών αμινοξέων (πάνω από 50%), μισά από τα οποία είναι μυοπροστατευτικά διακλαδισμένα αμινοξέα και τα πιο ποιοτικά συμπληρώματα πρωτεΐνης ορού είναι εμπλουτισμένα με γλουταμίνη (η γλουταμίνη ανήκει στην κατηγορία των αμινοξέων), η οποία σύμφωνα με τελευταίες έρευνες πιστεύεται πως παίζει καθοριστικό ρόλο στους αθλητές που ασχολούνται με ασκήσεις αντίστασης.

Τέλος η πρωτεΐνη ορού ενισχύει και το ανοσοποιητικό σύστημα που καθημερινά επιβαρύνεται από την έντονη αθλητική άσκηση.

Από έρευνες που πραγματοποιήθηκαν βρέθηκε ότι τα συμπληρώματα πρωτεΐνης που περιέχουν σύνθετους υδατάνθρακες και ποσοστό πρωτεΐνης που δεν ξεπερνά το 85-90%, είναι περισσότερο αφομοιώσιμα από τον οργανισμό, σε σχέση με αυτά που πλησιάζουν ή ξεπερνούν το 90%. Ο εμπλουτισμός των πρωτεϊνούχων σκονών με βιταμίνες και μέταλλα, αυξάνει την θρεπτική τους αξία και βοηθά στην καλύτερη χρησιμοποίηση από τον οργανισμό.

Οι αθλητές που ασχολούνται με βάρη και οι bodybuilders κατά την διάρκεια της χρόνιας έχουν 2 περιόδους προπόνησης και διατροφής, μια περίοδο όγκου και μια περίοδο γράμμωσης. Στην περίοδο του όγκου, που πρέπει να αυξήσουν την μυϊκή τους μάζα και δύναμη, λαμβάνουν συμπληρώματα πρωτεϊνών χαμηλής περιεκτικότητας (σε ποσοστά γύρω στο 50-70%).

Ενώ κατά την περίοδο της γράμμωσης, όπου στόχος είναι η απώλεια βάρους, μειώνεται ο όγκος της προπόνησης και η θερμιδική πρόσληψη. Αυτή τη περίοδο οι αθλητές λαμβάνουν συμπληρώματα πρωτεϊνών υψηλής περιεκτικότητας.

Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, στους αθλητές συνιστάτε μια πρόσληψη πρωτεϊνών, που είναι ίση με 1.6 gr/kg σωματικού βάρους.

Παραπάνω αναφερθήκαμε κυρίως στους αθλητές δύναμης, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι αθλητές αντοχής δεν έχουν ανάγκη και οι ίδιοι από συμπληρώματα πρωτεϊνών.

Μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές, παρόλο που είναι ανεκτές από τους περισσότερους αθλητές, μακροχρόνια μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα υγείας. Η υπερκατανάλωση πρωτεΐνης επιβαρύνει τα νεφρά και το ήπαρ κατά τη διαδικασία αποβολής της.

Υπάρχει, δημοσιευμένη πληροφορία στην οποία αναφέρεται ότι οι αθλητές που εκτελούν άσκηση αντοχής, απαιτείται να λαμβάνουν περισσότερη πρωτεΐνη (από αυτή που ορίζει η συνιστώμενη διαιτητική πρόσληψη και αναφέρεται σε όλα τα άτομα ηλικίας 19 ετών και άνω και είναι 0,8 gr. πρωτεΐνης/kg σωματικού βάρους).

Για τους αθλητές αντοχής είναι γεγονός ότι οι υψηλότερες πρωτεϊνικές προσλήψεις έχουν ως συνέπεια τη μεγαλύτερη απώλεια βάρους και λίπους, καθώς και τη συντήρηση του χαμηλού βάρους.

Τώρα θα γίνει λόγος και για μια μέθοδο που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ποια είδη συμπληρωμάτων προσλαμβάνουν οι αθλητές υψηλής απόδοσης και τι επιπτώσεις έχουν αυτά.

Η μέθοδος αυτή είχε ως εξής: Συμπληρώθηκε από τους αθλητές ένα επικυρωμένο ερωτηματολόγιο. Συμμετείχαν 582 υψηλής απόδοσης αθλητές μεταξύ των ηλικιών 11 και 42 ετών, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν 27 αθλητικές δραστηριότητες και οι οποίοι ταξινομήθηκαν σε πέντε ανταγωνιστικά επίπεδα απόδοσης.

Αποτελέσματα

Συνολικά, οι περισσότεροι αθλητές (88,4%) προσλάμβαναν ένα ή περισσότερα διατροφικά συμπληρώματα κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 6 μηνών.

Συνολικά 1555 διατροφικά συμπληρώματα δηλώθηκαν ότι προσλαμβάνονται από τις ομάδες αυτές: Σε αθλητικά ποτά (22,4%), αθλητικές σοκολάτες (14,0%), πολυβιταμίνες και μέταλλα (13,5%), πρωτεϊνικά συμπληρώματα (9,0%) και σε βιταμίνη C (6.4%).

Άθληση και διατροφή Συμπληρώματα διατροφής


02 05, 17

σχετικά με τον συγγραφέα...